Objawienie w odniesieniu do sensu płciowości
-
Osoba nie zwraca się wyłącznie ku sobie samej, ale do „ty" tej samej płci;
-
Pojęcie homoseksualizmu jest używane na wskazanie postaw i czynów znacznie różniących się między sobą;
-
Należy rozróżnić inklinację do partnera od homofili- skłonność do przebywania z drugą osobą bez stosunków płciowych.
-
Kiedy znajdujemy się naprzeciw czynów seksualnych takich ludzi musimy wiedzieć czy chodzi o przypadek:
-
Biseksualizmu - pociąg do obu płci
-
Pederastii - stosunek z osobą młodą tej samej płci
-
Homoseksualizmu strukturalnego - osoba nie czuje inklinacji do osób płci odmiennej (genetycznie zakodowane)
-
Homoseksualizmu nabytego - powstaje ze złego wychowania, zepsucia, wpływu środowiska
-
Homoseksualizmu okazjonalnego - oddaje się homoseksualista z braku partnera płci odmiennej
-
Homoseksualizmu okresu dojrzewania - popycha młodego człowieka do towarzyszenia tej samej płci, gdyż jego płciowość nie przybrała jeszcze formy, jednoznacznej i świadomej
-
Pseudo homoseksualizmu - dupa „za pieniądze"
Przyczyny:
Są różne przyczyny homoseksualizmu, lecz nauka nie dała pełnych odpowiedzi, dlatego wiele kwestii jest otwartych
Typy przyczyn:
-
Dziedziczność - sprawa nie jasna, w jakim wymiarze można odziedziczyć inklinacje, czy dają tylko predyspozycje,
-
Nie korzystny wpływ środowiska - autokratyczny wpływ ojca lub matki na dziecko (awersja do płci odmiennej),
-
Sytuacja społeczna - osoby tej samej płci jednoczą się w grupy i mogą pojawić się stosunki homo, choć nie zrzeszali się z taką intencją
Ocena moralna
Jest to jeden z problemów, w którym trzeba rozważyć aspekt:
Przedmiotowy:
-
Akt homoseksualny (od strony przedmiotowej) jest przeciw porządkowi płciowości natury;
-
UNK odrzuca pojęcie, według, którego homoseksualizm jest moralnie dozwolony przez te osoby, które skłaniają się strukturalnie do partnera tej samej płci
-
Jest nie logiczny - stosunek seksualny wymaga dojrzałości, bezinteresowności, dlaczego więc homoseksualiści nie potrafią powstrzymać się od aktów wbrew własnej naturze
-
Silna predyspozycja homoseksualna nie morze czynić tych aktów obiektywnie uporządkowanymi
Podmiotowy:
-
Wina jest inna, bo człowiek nie jest w stanie ustalić, o jaki grzech chodzi: czy podmiotowy czy przedmiotowy
-
Silna predyspozycja homoseksualna może wpływać na osobę tak bardzo, że można mówić o winie podmiotowej tylko w pewnym wymiarze lub w ogóle.
Grzechy przeciw czystości
Rozróżniamy
1. Grzech w kontaktach poza małżeńskich - przez niezamężnych (z wyjątkiem cudzołóstwa)
2. Grzechy doprowadzone do końca - nie osiąga się orgazmu
3. Zgodne z naturą - przeciw naturze
Grzechy (iurtam natura) zgodne z naturą doprowadzone do końca
Jedność seksualna między osobami nieżonatymi (fornicatio):
-
Między osobami zaręczonymi
-
Konkubinat
-
Z prostytutką
Cudzołóstwo (adviterium)
-
Jedność seksualna mężczyzny i kobiety, którzy nie są małżeństwem między sobą, ale jedno z nich jest w małżeństwie (cudzołóstwo proste)
-
Oboje są w małżeństwie (cudzołóstwo podwójne)
-
Grzeszą przeciwko sobie i współmałżonkowi.
Kazirodztwo
-
Jedność seksualna między krewnymi i bliskimi - małżeństwo od czwartego stopnia pokrewieństwa
Gwałt (szczególnie, gwałt na dziewicach)
-
Zmuszenie fizyczne i moralne drugiej osoby do seksualnego oddania się.
Świętokradztwo
-
Polega na zbezczeszczeniu osób miejsc i rzeczy poświęconych Bogu
-
Złe traktowanie osób poświęconych Bogu
Porwanie
-
Popełnia, kto pozbawia wolności inną osobę, (osoba małoletnia - wobec opiekunów), uprowadza w miejsce, gdzie siłą może dojść do gwałtu.
Z punktu widzenia Ewangelii grzechy te istnieją z chwilą pojawienia się intencji.